5 vanlige feil man gjør med søkeord i Google AdWords

Publisert den 4. november, 2016 av Jakob Englund

Altfor ofte ser jeg de samme feilene om og om igjen når jeg overtar en Google AdWords-konto til en ny kunde. I denne artikkelen skal vi se nærmere på 5 typiske feil man gjør på søkeord-nivå i Google AdWords.

1. Du byr på altfor brede søkeord

En typisk feil er ikke å ha kontroll over bredden på søkeordene du byr på. Har man ikke utført en god nok søkeordsanalyse i forkant, eller er man ikke helt klar over hvordan man bruker samsvarstyper i Google AdWords, vil denne problemstillingen mest sannsynligvis oppstå.

Det er essensielt at du bruker nok tid til å finne ut av hvilke søkeord som skal utgjøre din primære trafikkilde før du overhodet begynner å by på et eneste søkeord. I den forbindelse skal du også bestemme hvilke søkeord som ikke er like relevante for din annonsering. Det nytter ikke å by blindt på ulike søkeord, selv i en bransje med begrensede søkvolum og lave klikkpriser.

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å gå mer i dybden på sine kampanjer. Da får du også muligheten til å lage mer relevante og spesifikke annonsetekster til dine forskjellige søkeordskategorier og kan enkelt sende besøkende til riktig landingsside. Det finnes ikke noe kjedeligere enn å søke etter et spesifikt produkt og bli sendt til forsiden (eller feil side!).

2. Du bruker ikke negative søkeord

Selv hvis du er selektiv i bruken av dine søkeord, er det fortsatt viktig at du tar i bruk negative søkeord. Det er sannsynlig at dine annonser dukker opp for nær beslektede søkefraser, selv om du satt opp flere spesifikke kampanjer. Derfor anbefaler jeg å ta en grundig sjekk av din søketermer-rapport og luke vekk irrelevante søkeord, altså dem du i hvert fall ikke vil betale for.

Svært ofte søker man etter et firmanavn i kombinasjon med ord som «telefon», «ledige stillinger», «kontakt» og så videre. Det er opp til deg selv om du vil betale for slik trafikk.

3. Du har ikke styr på samsvarstyper

De færreste Google AdWords-kontoene i Norge bruker samsvarstyper på riktig vis. Jeg observerer dessverre stadig oftere resultater av forvirring rundt samsvarstyper; hvordan de brukes og ikke minst beste fremgangsmåter. Det er noen systematiske feil som du er nødt til å holde deg unna.

a) Feil oppsett av dine søkeord

Her kan det være snakk om en kombinasjon av flere samsvarstyper, f.eks. “[+billige +citybikes +herrer]”, eller mangel på tegn som gjør at samsvarstypen ikke trer i kraft, f.eks. “+billige citybikes”.

b) Bruk av broad match uten modifier

Gammeldags «broad match» er fra mitt synspunkt altfor risikabel ettersom dine annonser vil bli vist for beslektede søketermer som f.eks. synonymer, som du ikke kan styre. Med de tre andre typene er denne samsvarstypen slettes ikke nødvendig.

4. Du har begrenset deg med for enkel kontostruktur

.
Jo mer i dybden du går på dine kampanjer, desto bedre resultater får du. Det er ikke uvanlig at store konti plasserer alle sine annonser, søkeord og annonsegrupper i samme kampanje. Det er rett og slett ikke godt nok hvis man vil være seriøs med markedsføring på Google AdWords.

Du er nødt til å bestemme deg for hvor viktig Google AdWords er for deg som kanal, og deretter investere tilstrekkelig mengde tid til oppbygning av en skikkelig kontostruktur. Er du dyktig til Excel, eller bruker du Google AdWords Editor, kan du fremskynde denne prosessen vesentlig.

Det er vanskelig å uttale seg om en anbefalt kontostruktur (mtp. omfang, dybde, detaljnivå), da det kommer an på flere faktorer, herunder ditt produkt, hjemmeside, ressurser og ikke minst budsjett.

5. Du høster ikke nye søkeord ofte nok

Likeså viktig som det er å legge til negative søkeord fra Søketerm-rapporten, skal man alltid være på utkikk etter nye lønnsomme søkeord. Det er en prosess som går ut på å kikke i sine nåværende annonsegrupper som man kan tilføye som søkeord i en ny annonsegruppe med en tilpasset annonsetekst og landingsside.

Til dette formål anbefaler jeg å bruke dynamiske søkekampanjer (ved siden av standard). Du må nok være forsiktig med dine målrettingspreferanser og bruken av negative søkeord.

Du er velkommen til å stille meg spørsmål i kommentarfeltet, eller ta kontakt per e-post hvis du har en konkret sak du vil ha hjelp med.

Jakob Englund Jakob Englund

Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.

Kommentarer

Hold deg oppdatert

Abonner i dag for å motta mitt ukentlige nyhetsbrev med nye innlegg, tips og mer.

 

Kategorier

Jakob Englund

Jakob Englund - Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.