Avansert DSA-kampanje

Publisert den 3. desember, 2016 av Jakob Englund

I denne artikkelen skal jeg drøfte hvordan man oppnår best mulig effekt av dynamiske søkeannonser. Du skal lære hvordan du øker kvalitetspoeng i din DSA-kampanje, som vil føre til en høyere gjennomsnittlig posisjon til lavere klikkpriser.

Hva er dynamiske søkeannonser (DSA) og hvordan fungerer de?

Kort forklart finner Google søkeord til annonsene dine automatisk på bakgrunn av ditt nettstedsinnhold deres søkeroboter har indeksert. Man kan ikke by på konkrete søkeord slik som man er vant til fra vanlige søkekampanjer, men man kan derimot begrense eksponeringen ved hjelp av negative søkeord. Man har heller ikke kontroll over overskrifter i annonsene som også blir bestemt av Googles algoritme.

Hvorfor er det fornuftig å ta i bruk DSA-kampanjer?

Det er flere gode grunner til å bruke dynamiske søkeannonser, hvorav den viktigste er å finne nye søkeord.

Det er sannsynlig at Google finner nye relevante søkeord som du ellers ikke ville ha tilføyd i din vanlige søkekampanje. Dette gir deg muligheter for utvidelse og forbedring av dine eksisterende kampanjer.

Slik gjør du: Sjekk søketermrapporten til din DSA-kampanje og avklar om noen av søkefrasene er relevante. Hvis det er tilfellet, tilføy dem i den tilhørende søkekampanjen og ekskluder dem samtidig i DSA-kampanjen, så du ikke byr på det samme søkeordet to ganger. Du kan dermed også skreddersy annonsebudskapet for det valgte søkeordet.

Hvordan sette opp DSA?

1. Opprett en ny søkekampanje. Velg «Bare søkenettverket».
Opprett ny søkekampanje

2. Under Type, velg «Dynamiske søkeannonser».
Velg dynamiske søkeannonser

3. Angi ditt nettstedsdomene samt språk.
Angi ditt nettstedsdomene

4. Resten av oppsettet er identisk til enhver søkekampanje.

Sjekkliste for en vellykket DSA-kampanje

En rekke ting utgjør fundamentet for en vellykket DSA-kampanje. Vil du skille deg ut, bør du være oppmerksom på følgende punkter.

1. Sett dine nåværende søkeord som negative

Som tidligere forklart, er det viktig ikke å by på det samme søkeordet to ganger. Ellers vil du by mot deg selv og din DSA-kampanje vil ta en betraktelig visningsandel vekk fra den respektive søkekampanjen. Tanken bak DSA er å finne nye søkeord, det er altså meningsløst å kaste bort ressurser på allerede tilføyde søkeord.

2. By høyere på tidligere besøkende og kunder

På lik linje med alle kampanjer i AdWords, bør du ta i bruk aktiv budjustering for utvalgte målgrupper, f.eks. besøkende som (ikke) har bestilt. Disse målgrupper kan du velge å by høyere eller lavere på, avhengig av deres resultater.

Slik gjør du: Definér målgrupper av interesse i Analytics og integrer Analytics med AdWords om ikke allerede gjort. I fanen «Målgrupper» i din DSA-kampanje velg «Målretting», deretter «Interesser og remarketing» og til slutt «Remarketinglister» Velg din ønskede liste. OBS! Velg «Bare bud» og ikke «Målretting og bud» (med mindre du tilstreber remarketing) og angi budjustering.

3. Målrett spesifikke nettstedsområder

Du bør dele kampanjen opp i så mange annonsegrupper som mulig. Et målrettingskriterium må forekomme kun én gang (av samme grunn som søkeordene). Du kan velge mellom disse tre målrettingskriterier:

  • Nettstedskategorier
  • Alle nettadresser
  • Bestemte nettadresser

Du kan gruppere flere målrettingskriterier i én og samme annonsegruppe, dessuten bør du la være å legge til mer enn to kriterier (1 nettstedskategori + 1 URL-adresse).

Formålet ved en slik oppdeling er at man bedre muligheter for tilpasning av annonsetekster samt endelig URL-adresse.

4. Ekskluder irrelevante nettstedskategorier

Enkelte sider på hjemmesiden din vil du som regel ikke by på, f.eks. din personvernerklæring, bruksvilkår, osv. Disse bør du ekskludere som antydet i bildet under.

5. Tilføy negative søkeord fortløpende

Med jevne mellomrom bør du åpne søketermrapporten og luke vekk irrelevante søkefraser. Jeg anbefaler å bruke en liste så de slipper dobbeltarbeid ved å legge det samme søkeord til i andre søkekampanjer.

Jeg håper at du har blitt klokere på oppsett og bruk av DSA-kampanjer etter å ha lest dette innlegget. Jeg hadde satt pris på om du delte den med andre eller hørte fra deg i kommentarfeltet nedenfor.

Vil du at jeg skal sette opp DSA-kampanjer for deg? Ta kontakt for et uforpliktende tilbud!

Jakob Englund Jakob Englund

Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.

Kommentarer

Hold deg oppdatert

Abonner i dag for å motta mitt ukentlige nyhetsbrev med nye innlegg, tips og mer.

 

Kategorier

Jakob Englund

Jakob Englund - Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.