Lokal SEO – Markedsfør bedriften din lokalt!

Publisert den 28. desember, 2015 av Jakob Englund

Om du eier eller er ansvarlig for en lokal bedrift, forstår du sikkert utfordringene som følger med. Det svært anstrengende å markedsføre en bedrift lokalt på et avgrenset geografisk område, men med lokal SEO har du i hvert fall en mulighet for å dominere lokale søkeresultater.

Hva er lokal SEO?

Lokal SEO fokuserer på å levere resultater som er relevante for vedkommende basert på et geografisk område. Hvis jeg foretar et søk på «regnskapsfører Oslo», vil Google vise meg de beste resultatene som er nærmest til meg.

Lokal SEO er skiller seg ut fra en vanlig SEO-kampanje, da lokale søkeresultater forandrer seg bestandig — raskere enn øvrige resultater.

Lokal SEO

I 2011 avslørte Google at over 40 % av samtlige søk på mobil var lokale. Google har også nylig indikert at 87 % av mennesker søker på mobilen når de er på farten, som regel for å finne informasjon om en bedrift eller for å gjennomføre et kjøp.

Hvordan forbedre lokal SEO?

Nedenfor finner du to enkle tips for å komme i gang med lokal SEO.

1. Opprett en profil på Google Min bedrift

Fyll ut alle opplysninger om bedriften din, slik som din kontaktinformasjon, åpningstider og adresse. Det er viktig at profilen din er komplett.

2. Google+ lokalt

Sammenkoble din Min bedrift-profil med din side på Google+. Denne siden er tiltenkt for sosialt engasjement. Her kan du vise omtaler, bilder fra kontoret eller lokalet ditt, eller videoer.

Lokale resultater for Google+-sider dominerer til en stor grad. Faktisk må man bla langt ned for å se vanlige organiske resultater. Dette er enda mer tydelig når vedkommende søker via kart.

Lokale søkeresultater

To viktige aspekter ved lokal SEO

Det finnes mange viktige aspekter ved en lokal SEO-kampanje som Google tar i betraktning.

Den viktigste faktoren er siteringer. De kan sammenlignes med lenker i vanlig SEO. Sitering er en omtale av ditt bedriftsnavn, adresse og telefonnummer på nettet. Merk at en sitering ikke trenger å peke til nettstedet ditt, i motsetning til en vanlig lenke. Det er dessuten essensielt at siteringene dine på ulike nettsteder samsvarer med riktige opplysninger.

Etter siteringer er kundeomtaler av din bedrift den nest viktigste faktoren. Både kvalitet og kvantitet av tredjepartsomtaler på din Google+- og Min bedrift-side virker inn på posisjonen din for lokale søk.

La meg gjøre lokal SEO for deg!
Jakob Englund Jakob Englund

Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.

Kommentarer

Hold deg oppdatert

Abonner i dag for å motta mitt ukentlige nyhetsbrev med nye innlegg, tips og mer.

 

Kategorier

Jakob Englund

Jakob Englund - Offisiell Google Partner - AdWords & SEO-ekspert med over 7 års erfaring.