Søkemotoroptimalisering (SEO) i Oslo

Søkemotoroptimalisering, også forkortet som SEO, er en prosess som innebærer å gjøre en nettside mer synlig i søkemotorer som Google, Yahoo eller Bing. Målet med søkemotoroptimalisering er å vises øverst i søkeresultatene for betydningsfulle søkeord. Dessuten har søkemotoroptimalisering utviklet seg betraktelig siden sin opphav, og det handler ikke lenger om enkel tilpasning av innholdet på nettstedet ditt eller kjøp av lenker. Søkemotoroptimalisering i 2016 bærer preg av kunst og det krever mange ressurser og kunnskap å rangere en nettside på toppen av Google.

Jeg har drevet med søkemotoroptimalisering siden 2009 og tjenester jeg kan bistå deg med, omfatter:

  • Søkeords- og konkurranseanalyse
  • On-page optimalisering (meta-data og korrigering av innhold)
  • Off-page optimalisering (lenkebygging)
  • Strategisk planlegging

I mange år har jeg rettet fokuset spesielt mot lenkebygging, noe som også er det viktigste aspektet ved søkemotoroptimalisering. Jeg benytter meg av en rekke velprøvde teknikker som så å si garanterer #1 posisjon i Google.

Kjerneverdier av mine SEO-tjenester

Ekspertise

Søkemotorene betrakter over 100 faktorer når de evaluerer rangering av et nettsted. Jeg holder meg oppdatert på disse stadig skiftende faktorene for å sørge for at nettsiden din oppnår optimal ytelse.

Erfaring

Jeg har over 7 års erfaring med søkemotoroptimalisering og har jobbet med bedrifter av ulike størrelser.

Omfattende tjenesteprofil

Jeg kan analysere nettstedet ditt, informere deg om hva som må gjøres, samt gjennomføre en helhetlig søkemotoroptimalisering-strategi — fra revisjon og konsultasjon til trening og support.

Fokus på avkastning

Jeg leverer målbare resultater og holder mine kunder orientert om fremgang med regelmessige rapporter.

Gjennomsiktighet

Jeg har stor tro på åpenhet og ansvarlighet. I motsetning til mange byråer innen digital markedsføring har jeg ingenting å skjule.

100 % etisk søkemotoroptimalisering

Mine teknikker vil ikke få siden din i trøbbel hos søkemotorene. Jeg bruker kun velprøvde metoder for å oppnå bærekraftige resultater.

SEO Oslo

Da jeg er SEO-ekspert basert i Oslo, spesialiserer jeg meg på SEO Oslo. Med andre ord optimaliserer jeg stort sett norske nettsider eller nettsider som har Oslo som målgruppe. Det er viktig å huske på at søkemotoroptimalisering bare er en del av en helhetlig digital markedsføringsstrategi, om enn veldig viktig. Søkemotoroptimalisering går hånd i hånd med annonsering på nett og webanalyse, som også er tjenester jeg tilbyr.

Søkemotoroptimalisering for brukeren, ikke søkemotorer

En vellykket søkemotoroptimalisering-strategi tar gjerne lang tid, men man kan iverksette noen enkle tiltak som vil ha en positiv effekt på nettsiden din. Når man optimaliserer sin nettside og særlig da innholdet for søkeordstetthet, er det essensielt å rette fokuset mot brukeren. Ingen orker å lese side opp og side ned av uleselige tekster som ble skrevet med det formål å inneholde mange søkeord av betydning. Husk at Google er opptatt av å stadig forbedre søkemotoren sin og deres første prioritet er å vise søkeresultater som er nyttige for deres brukere. Med andre ord nytter det ikke å skrive tekster som tilsynelatende er SEO-vennlig, men som til syvende og sist ikke bringer noen verdi til besøkende. Du som eier av et nettsted bør sørge for et verdifullt og variert innhold på nettstedet ditt før du begynner med en SEO-strategi.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Over 90 % av alle nettbrukere i dag benytter søkemotor for å kjøpe varer og tjenester, og dermed er søkemotoroptimalisering viktige enn noen gang. Søkemotoroptimalisering er interessant for enhver nettside som er avhengig av kvalifiserte kjøpere som stammer fra søkemotorer. Målet med søkemotoroptimalisering er rett og slett å skape mer trafikk og salg på nett.

Summa summarum er søkemotoroptimalisering en nødvendighet for alle bedrifter og nettsider som tjener penger på Internett. Om din omsetning hadde gått ned med 50 %, ville alarmen gått av — ennå gjør den ikke det når du går glipp av en mulighet for å øke omsetningen din med 50 %. Søkemotoroptimalisering utgjør denne muligheten.

Bli funnet av den som leter

Det nytter ikke at du har et glimrende nettsted, både når det kommer til design og den tekniske løsningen, hvis du får ingen besøkende. Konkurransen på dagens internettmarked et tøft og det krever mange ressurser å ligge høyt på Google. Ved å optimalisere nettsiden din for søkemotorer kan du doble ditt salg og/eller antall besøkende flerfoldige ganger i løpet av en fornuftig tidshorisont. Varigheten før du når toppen av Google kommer an på hvor mange nettsider du konkurrerer med om de samme søkefrasene. Enkelte kategorier og nisjer er svært enkle å rangere høyt, mens i andre kan det ta flere måneder om ikke år før man oppnår det ønskelige resultat.

Historie av søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering begynte i takt med utbredelsen av Internett, dvs. rundt 1995. I begynnelsen var søkemotorene meget manipulerbare, det var altså lettvint å «ranke» en side for et søkeord. Man måtte bare sende inn hjemmesidens URL til søkemotorene, og påfølgende samlet en spider lenker på nettstedet og sendte tilbake informasjonen som skulle oppføres. Hyppige nøkkelord (også søkeord) som fremgikk av innholdet på siden, ble lagret, og når man foretok et søk, valgte søkemotorer ut nettsider som passet best til dette søkeordet.

Det tok ikke lang tid før webmastere forstod hvordan søkemotorer ranket hjemmesider, og hvordan prosessen kunne manipuleres. For å eliminere dette problemet ble algoritmen noe justert, og posisjonen i søkeresultater ble ikke lenger bestemt av søkeordstettheten.

Som SEO-ekspert kan jeg rangere siden din øverst på Google for søkeord av betydning for deg, samt bygge din merkevare og øke antallet potensielle kunder.

Bli #1 i Google med søkemotoroptimalisering!
Start her!