Webanalyse

Webanalyse er et meget effektivt og samtidig undervurdert verktøy som ikke må mangle i en helhetlig markedsføringsstrategi. Den mest kjente plattformen for webanalyse er uten tvil Google Analytics, som er et ypperlig verktøy for å samle data om nettstedet ditt. Ved å tolke disse dataene riktig kan du få bedre innsikt ikke bare om trafikkvolum og trafikkanaler, men først og fremst om uutnyttede muligheter. Med en detaljert kunnskap om dine besøkende og deres atferd på nettstedet ditt kan du foreta en konverteringsoptimalisering og dermed oppnå bedre nettstedsytelse.

Er webanalyse virkelig så viktig?

I mine øyne bør webanalyse være en nødvendighet for alle nettsider som bruker Internett til å tiltrekke seg nye kunder. Ved bruk av tilpassede rapporter og tilleggssporing (slik som e-handelssporing) kan du få svar på absolutt alle spørsmål du måtte ha angående ditt nettsted. Dessuten er det viktig å bemerke seg at uten en reell forståelse av hva webanalyse-rapportene sier, vil informasjon de presenterer forbli kun rå data.

Webanalyse: nøkkelen til verdifull innsikt om din nettstedsytelse

Hvis du skal nå det fulle potensiale av din markedsføringsinnsats, må du ha på plass ordentlig sporing. Driver du en nettbutikk, er det viktig at du sørger for å ha installert e-handelssporing. Dessuten bør du også sette opp tilpassede rapporter for å spore dine KPIs (på norsk indikator for nøkkelytelse). Her er fire grunner hvorfor du bør satse på webanalyse:

  • Få bedre innsikt om dine besøkende og deres atferd på nettstedet ditt
  • Øk antallet leads og/eller konverteringer med konverteringsoptimalisering
  • Analyser trafikkmønstre og din målgruppe for å fatte informerte forretningsbeslutninger
  • Utfør A/B-tester og maksimaler din nettstedsytelse

Webanalyse og måling med Analytics

Google Analytics er en gratis tjeneste som genererer ulike statistikker om besøkende på nettsiden din. Man kan blant annet lære mer om hva dine besøkende gjør, hvor de kommer fra, og på hvilke sider de forlater nettstedet ditt. Det er ingen tvil om at Google Analytics er et av de enkleste, men også de mest robuste webanalyse-verktøyene som finnes per dags dato.

Som en sertifisert Google Analytics-ekspert kan jeg hjelpe deg tilpasse og optimalisere din webanalyse-strategi. Jeg skal også sørge for at dine webanalyse-rapporter viser nøyaktige data som er til å stole på. Informasjonen webanalyse vil gi deg kan brukes for søkemotoroptimalisering og annonsering på nett.

Maksimaliser din nettstedsytelse med en bedre innsikt om ditt nettsted. Det starter med en god webanalyse-strategi.

Kom i gang med webanalyse!
Start her!